Welke truck is schoner, een waterstoftruck (groen en grijs), dieseltruck of een elektrische truck?
Van Wim Schermer, onze waterstoftwijfelaar kregen wij de volgende doorrekening:

Recent ontstaan overal initiatieven om honderden waterstoftrucks in gebruik te nemen. Hyundai levert waterstoftrucks aan Zwitserland en in de Rotterdamse haven gaan er ook honderden rijden. Zelfs gaat een Nederlandse fabrikant Holthausen 2.000 waterstof vrachtauto’s bouwen. Maar schiet het milieu er iets mee op? Nee, een volmondig nee.
De grote vraag is of deze waterstoftrucks inderdaad zo schoon zijn als men beweert. Natuurlijk zijn ze schoon tijdens het rijden, maar waterstof moet wel worden gemaakt. En die processen zijn lang niet schoon.Zoals gebruikelijk reken ik alle scenario’s door.Wim Schermer, juli 2020Diesel:
1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel. Volgens emissiefactoren.nl levert het maken van een liter diesel 624 gram extra uitstoot op.
Totaal volgens emissiefactoren.nl 3.230 gram CO2 uitstoot per liter diesel.
Een vrachtauto rijdt gemiddeld 3.5 km op een liter diesel. Dit betekent per km een CO2 uitstoot van 923 gram.
FCEV waterstoftruck groene waterstof
Groene waterstof wordt door middel van elektrolyse gemaakt door water te splitsen in waterstof en zuurstof. Hiervoor wordt duurzaam opgewekte elektriciteit van zonnepanelen en windmolens gebruikt.
Een waterstof truck verbruikt 1 kg groene waterstof per 10 km. Hiervoor is 58 kWh elektriciteit nodig.
Om die 1 kg waterstof te maken met de huidige elektriciteitsmix levert 58 x 556 gram is = 32.248 gram CO2 uitstoot per 10 km.
Per km dus een uitstoot van 3.225 gram.
FCEV waterstoftruck grijze waterstof
Er is 5,5 m3 aardgas nodig om 1 kg waterstof te maken.
Aardgas levert per m3 bij vergassing in het SMR proces 1,89 kg CO2 uitstoot op.
De uitstoot wordt dan 5,5 x 1,89 is 10,4 kg CO2 per te maken kilo waterstof.
De FCEV truck legt 10 km af op één kg waterstof. De uitstoot van de op grijze waterstof rijdende truck wordt dan 10,4/10 is 1.040 gram CO2 per kilometer.
BEV elektrische truck
Een elektrische truck gebruikt 1,2 kWh per km. 1,2 kWh opgewekt met de huidige elektriciteitsmix levert 1,2 x 556 gram is 667 gram CO2 uitstoot per km op.
Conclusie
Elektrische truck 667 gram CO2 uitstoot per km
Diesel truck 923 gram CO2 uitstoot per km
Waterstof truck grijs 1.040 gram CO2 uitstoot per km
Waterstof truck groen 3.225 gram CO2 uitstoot per km
De groene waterstoftruck stoot meer dan drie keer zoveel CO2 uit als een dieseltruck. De groene waterstoftruck stoot vijf maal meer CO2 uit dan de elektrische truck. De waterstof truck op grijze waterstof stoot 12,6 % meer CO2 uit dan de dieseltruck.
Dus Aad de Wit Verhuizingen heeft de goede keuze gemaakt door elektrische trucks te gebruiken!!
Toekomstige ontwikkeling
Met het toenemen van het percentage duurzame opwekking zal de elektrische truck steeds schoner worden. Dit geldt ook voor de groene waterstoftruck al blijft de elektrische truck altijd een factor vijf schoner. Pas bij meer dan 100% duurzame opwekking, is de groene waterstoftruck even schoon als de elektrische truck. Wel blijft het elektriciteitsverbruik van de waterstoftruck altijd een factor drie hoger dan van een elektrische truck.
De dieseltruck en de waterstoftruck op grijze waterstof blijven even vervuilend.