Lid worden van CALorie Nieuwsbrief Verduurzamen in stappen?
  • Home
  • Nieuws
  • Diensten en producten
  • Werkgroepen
    • Werkgroep Collectieve warmte
    • Werkgroep Mobiliteit
    • Werkgroep Wind
      • Regionale Energie Strategie aanpassen?
      • RES zoekgebieden
      • Poll: wel of geen windmolens
    • Werkgroep Zon
      • Zonnecentrale Aad de Wit verhuizingen binnenkort van start
    • Werkgroep Onderwijs io
    • Werkgroep VVE
      • Verenigingen van Eigenaren (VVE’S) kunnen ook verduurzamen
      • Duurzame warmte voor VvE’s met collectieve warmtesystemen, maar hoe dan?
    • Werkgroep Duurzaam wonen
      • Energiecoach voor WoonQuick Scan en Warmte Scan
      • Werkgroep Warmtepomp
        • Onderzoek naar warmtepompen
        • Loopt de warmtepomp?
    • Duurzame wijken
      • Akersloot
      • Limmen-Oost
      • Molendijk – de duurzame wijk
    • Zelf aan de slag
      • Groene energie via Greenchoice
      • Energie besparen
      • Energieneutraal verbouwen
      • Advies
      • Energieloket
      • Isoleren
      • Informatie
      • Links naar interessante sites
  • Over CALorie
    • Vrijwilliger bij CALorie worden
    • Wat is CALorie?
    • Vereniging
    • Organisatie
    • Routekaart
    • Samenwerkingen
    • Frequente vragen
  • Contact
    Energie voor Castricum Energie voor Castricum
    • Home
    • Nieuws
    • Diensten en producten
    • Werkgroepen
      • Werkgroep Collectieve warmte
      • Werkgroep Mobiliteit
      • Werkgroep Wind
        • Regionale Energie Strategie aanpassen?
        • RES zoekgebieden
        • Poll: wel of geen windmolens
      • Werkgroep Zon
        • Zonnecentrale Aad de Wit verhuizingen binnenkort van start
      • Werkgroep Onderwijs io
      • Werkgroep VVE
        • Verenigingen van Eigenaren (VVE’S) kunnen ook verduurzamen
        • Duurzame warmte voor VvE’s met collectieve warmtesystemen, maar hoe dan?
      • Werkgroep Duurzaam wonen
        • Energiecoach voor WoonQuick Scan en Warmte Scan
        • Werkgroep Warmtepomp
          • Onderzoek naar warmtepompen
          • Loopt de warmtepomp?
      • Duurzame wijken
        • Akersloot
        • Limmen-Oost
        • Molendijk – de duurzame wijk
      • Zelf aan de slag
        • Groene energie via Greenchoice
        • Energie besparen
        • Energieneutraal verbouwen
        • Advies
        • Energieloket
        • Isoleren
        • Informatie
        • Links naar interessante sites
    • Over CALorie
      • Vrijwilliger bij CALorie worden
      • Wat is CALorie?
      • Vereniging
      • Organisatie
      • Routekaart
      • Samenwerkingen
      • Frequente vragen
    • Contact

    Welke truck is schoner, een waterstoftruck (groen en grijs), dieseltruck of een elektrische truck?

    Home » Nieuws » Welke truck is schoner, een waterstoftruck (groen en grijs), dieseltruck of een elektrische truck?

    Welke truck is schoner, een waterstoftruck (groen en grijs), dieseltruck of een elektrische truck?

    By Anton Visser
     Posted 17/07/2020
     In Nieuws
    Welke truck is schoner, een waterstoftruck (groen en grijs), dieseltruck of een elektrische truck?2020-07-172020-08-25https://www.calorieenergie.nl/wp-content/uploads/2017/02/calorie-energie-castricum-logo.pngCALorie - Energiecoöperatie Castricumhttps://www.calorieenergie.nl/wp-content/uploads/2017/02/calorie-energie-castricum-logo.png200px200px
    0

    Van Wim Schermer, onze waterstoftwijfelaar kregen wij de volgende doorrekening:


    Recent ontstaan overal initiatieven om honderden waterstoftrucks in gebruik te nemen. Hyundai levert waterstoftrucks aan Zwitserland en in de Rotterdamse haven gaan er ook honderden rijden. Zelfs gaat een Nederlandse fabrikant Holthausen 2.000 waterstof vrachtauto’s bouwen. Maar schiet het milieu er iets mee op? Nee, een volmondig nee.
    De grote vraag is of deze waterstoftrucks inderdaad zo schoon zijn als men beweert. Natuurlijk zijn ze schoon tijdens het rijden, maar waterstof moet wel worden gemaakt. En die processen zijn lang niet schoon.Zoals gebruikelijk reken ik alle scenario’s door.Wim Schermer, juli 2020Diesel:
    1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel.
Volgens emissiefactoren.nl levert het maken van een liter diesel 624 gram extra uitstoot op.
    Totaal volgens emissiefactoren.nl 3.230 gram CO2 uitstoot per liter diesel.
    Een vrachtauto rijdt gemiddeld 3.5 km op een liter diesel. Dit betekent per km een CO2 uitstoot van 923 gram.

    FCEV  waterstoftruck groene waterstof
    Groene waterstof wordt door middel van elektrolyse gemaakt door water te splitsen in waterstof en zuurstof. Hiervoor wordt duurzaam opgewekte elektriciteit van zonnepanelen en windmolens gebruikt.
    Een waterstof truck verbruikt 1 kg groene waterstof per 10 km. Hiervoor is 58 kWh elektriciteit nodig.
    Om die 1 kg waterstof te maken met de huidige elektriciteitsmix levert 58 x 556 gram is = 32.248 gram CO2 uitstoot per 10 km.
Per km dus een uitstoot van 3.225 gram.

    FCEV  waterstoftruck grijze waterstof
    Er is 5,5 m3 aardgas nodig om 1 kg waterstof te maken.
    Aardgas levert per m3 bij vergassing in het SMR proces 1,89 kg CO2 uitstoot op.
    De uitstoot wordt dan 5,5 x 1,89 is 10,4 kg CO2 per te maken kilo waterstof.
    De FCEV truck legt 10 km af op één kg waterstof. De uitstoot van de op grijze waterstof rijdende truck wordt dan 10,4/10 is 1.040 gram CO2 per kilometer.

    BEV elektrische truck
    Een elektrische truck gebruikt 1,2 kWh per km. 1,2 kWh opgewekt met de huidige elektriciteitsmix levert 1,2 x 556 gram is 667 gram CO2 uitstoot per km op.

    Conclusie
    Elektrische truck 667 gram  CO2 uitstoot per km
    Diesel truck 923 gram  CO2 uitstoot per km
    Waterstof truck grijs 1.040 gram  CO2 uitstoot per km
    Waterstof truck groen 3.225 gram  CO2 uitstoot per km

    De groene waterstoftruck stoot meer dan drie keer zoveel CO2 uit als een dieseltruck. De groene waterstoftruck stoot vijf maal meer CO2 uit dan de elektrische truck. De waterstof truck op grijze waterstof stoot 12,6 % meer CO2 uit dan de dieseltruck.

    Dus Aad de Wit Verhuizingen heeft de goede keuze gemaakt door elektrische trucks te gebruiken!!

    Toekomstige ontwikkeling
    Met het toenemen van het percentage duurzame opwekking zal de elektrische truck steeds schoner worden. Dit geldt ook voor de groene waterstoftruck al blijft de elektrische truck altijd een factor vijf schoner. Pas bij meer dan 100% duurzame opwekking, is de groene waterstoftruck even schoon als de elektrische truck. Wel blijft het elektriciteitsverbruik van de waterstoftruck altijd een factor drie hoger dan van een elektrische truck.
    De dieseltruck en de waterstoftruck op grijze waterstof blijven even vervuilend.

    Leave a Comment
    Antwoord annuleren

    Contact
    • Energiecoöperatie CALorie
    • Postadres:
      Scheerling 13
      1902 JG Castricum
    • info@calorieenergie.nl
    Volg ons op Facebook
    Energiecoöperatie CALorie
    Meld je aan
    Nieuwsbrief
    Zoeken
    Links
    Over Calorie
    Frequente vragen
    Nieuws
    Diensten en producten
    Contact
    Privacyverklaring / AVG
    Realisatie: Reclame aan de Kust © Energiecoöperatie CALorie

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen.

    CALorie - Energiecoöperatie Castricum
    Cookies

    Wanneer je de CALorie website bezoekt, wordt er een klein bestand op de harde schijf van je computer geplaatst. Deze zogenoemde cookies maken de website van CALorie nuttiger, door informatie over je voorkeuren op te slaan. Dit maakt het in de toekomst makkelijker voor je om in te loggen en de website te gebruiken. Cookies identificeren een internetgebruiker niet persoonlijk, maar de computer van een gebruiker wordt wel geïdentificeerd.

    Je kunt je cookie-instellingen aanpassen door naar de tabbladen aan de linkerkant te gaan.

    1. Strikt noodzakelijke cookie

    Deze cookie moet worden ingeschakeld, zodat wij je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan. Dit betekent dat elke keer dat je deze website bezoekt, je cookies weer moet in- of uitschakelen.

    2. Cookies van derden

    Google Analytics
    We volgen de pagina’s die je bezoekt via Google Analytics. We verzamelen geaggregeerde gegevens om te controleren hoe onze website functioneert en hoe we je online-ervaring kunnen verbeteren.

    Google cookiebeleid

    Gebruik van de Facebook Pixel
    CALorie gebruikt de Facebook Custom Audience Tool om je gedrag op Facebook te volgen. Facebook koppelt je e-mail adres aan een uniek nummer, dat gebruikt wordt om je de best passende advertenties te tonen. Hierdoor zijn we beter in staat om je een optimale dienstverlening te bieden. We delen uiteraard geen persoonlijke informatie met andere partijen.

    Facebook cookiebeleid

    Als je deze cookie ingeschakeld houdt, kunnen we onze website verbeteren.

    Schakel eerst de strikt noodzakelijke cookies in, zodat we je voorkeuren kunnen opslaan!