Ik ben nieuwbakken energiecoach van CALorie, nu nog ervaring opdoen hierin. Daarom ben ik deze week met Rob de Groot mee geweest terwijl hij op gesprek ging als energiecoach. Rob nam de afgelopen weken zo’n 3 Woon Quick Scans per week af. Dit alles als vrijwilliger. Ik heb net de opleiding tot energiecoach gevolgd, samen met nog 9 anderen vrijwilligers van CALorie en mis dus nog wat ervaring. Toch is het de bedoeling dat ik al snel in het wild losgelaten ga worden om mijn gesprekken te doen. De eerste gesprekken doen we samen met een ervaren coach, daarna gaan 2 energiecoaches in opleiding als duo op pad. Pas daarna ben je klaar om alleen erop uit te gaan.

Rob begint altijd met vooronderzoek thuis: hoe oud is de woning, wat is de ligging t.o.v. het noorden, in welke buurt ligt de woning en wat is zijn energielabel. Bij de woning, voordat je aangebeld hebt, een snelle inspectie aan de buitenkant. Kijken of je informatie een beetje klopt.

Daar ontmoet ik Rob, samen gaan we naar binnen. In de woonkamer gaan we met de bewoner aan de tafel zitten. Helaas kon de partner er niet bij zijn, deze hebben we wel het liefst erbij. Samen neem je toch de besluiten over hoe je je huis aangenamer en duurzamer wilt maken.

Rob vertelt aan de bewoner iets over wat deze kan verwachten van dit bezoek: de energiecoach is geen adviseur, wij denken mee met de huisbezitter en geven tips. Wij zijn vrijwilligers van CALorie en daardoor onpartijdig. Wij komen niet met een pasklare oplossing en zullen ook niet zelf helpen met de uitvoering van een verduurzaming van de woning. Dat is allemaal aan de bewoners zelf. We kijken altijd naar wat de wensen van de bewoners zijn en hoeveel hij eventueel voor over heeft voor een aanpassing.

In dit geval blijkt het huis al vrij goed geïsoleerd te zijn. Voor een Nul op de Meter woning komt het helaas niet in aanmerking omdat er nog geen laag temperatuur verwarming (LTV) is, maar dat is ook niet de bewoners hun wens. Overal is al dubbel glas, beneden HR++, boven slechts HR glas, maar daar staat de verwarming ook niet vaak aan, dus daar is niet veel winst te behalen.

Rob geeft de tip om eens te kijken naar of dubbel tarief wel zinnig is. Nu gebruikt de bewoner dag en nacht stroom, maar is dat wel gunstig met het zelf stroom opwekken met zonnepanelen. En is de watertemperatuur van de CV niet te warm is. En is de convectorput wel goed geïsoleerd?

In onze tocht door het huis blijkt de bewoner zijn zaakjes goed op orde heeft. De beglazing is goed, de wanden zijn geïsoleerd. Wel is de zolder slecht geïsoleerd, maar dat maakt eigenlijk niet uit omdat het raampje altijd open staat. En omdat er bijna nooit iemand komt.

De ketel is al 12 jaar oud, deze is dus wel een keer aan vervanging toe. Stel dat hij opeens het begeeft, wat dan? Hiervoor is het dus wel zaak om alvast een plan te maken. In elk geval een moderne CV ketel, maar mogelijk een hybride warmtepomp. Echter dan mist deze bewoner zijn LTV. Wat is de oplossing?

Aan het eind laten we de bewoner iets wijzer achter. Rob gaat met zijn aantekeningen naar huis en stuurt binnen een week een rapport van dit bezoek met hierin zijn bevindingen en aanbevelingen.

Voor mij was dit een leerzame middag. Nu zelf een volgend huis bekijken en hierover een rapport maken.

Wilt u ook een WoonQuickScan aanvragen klik dan hier.